Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch in concert samen met het Trierer Konzertchor en het ’s-Hertogenbosch’ Vokaal Ensemble en Toonkunstkoor Nijmegen.
Zaterdag 23 maart 2024 – 20.00 uur
Jheronimus Bosch Art Center
Jeroen Boschplein 2, ’s-Hertogenbosch
Toegangsprijs ’s-Hertogenbosch: volwassenen € 20,- | Jeugd tot18 jaar en CJP-houders € 5,-
Zondag 24 maart 2024 – 15.00 uur
Groenestraatkerk
Groenestraat 229, Nijmegen
Toegangsprijs Nijmegen: volwassenen € 20,- | Jongeren tot 26 jaar en CJP-houders € 10,-
Verkoop via web.fohsite.nl , www.toonkunstkoornijmegen.nl en www.shertogenbosch-vocaalensemble.nl
of aan de kassa voor aanvang van het concert.
Programma
Gabriel Fauré
– Cantique de Jean Racine Op.11 (1865)
– Les Djinns, Op.12 (1875)
Johannes Brahms – Schicksalslied, Op. 54 (1871)
Pauze
Pjotr Ilitsj Tchaikovsky
– Symfonie nr. 1 in G-mineur, Op. 13 ‘Winterdromen’ (1866)
Het concert staat onder leiding van dirigent Lex Bergink.
De komst van het Trierer Konzertchor naar ’s-Hertogenbosch vormde een mooie aanleiding voor het Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch om in samenwerking met het koor uit Trier, Toonkunstkoor Nijmegen en ’s-Hertogenbosch’ Vocaal Ensemble een paar prachtige koorwerken uit te voeren.
Op zaterdagavond 23 maart 2024 is het optreden in het fraaie Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch. Op zondagmiddag 24 maart 2024 treden we op in de Groenestraatkerk in Nijmegen met enkel Toonkuntskoor Nijmegen en ’s-Hertogenbosch’ Vocaal Ensemble. Het wordt een groots optreden met maar liefst 150 resp. 100 zangers en een spannend repertoire.
Cantique de Jean Racine voor koor en orkest is een van de meest geliefde werken van Fauré: devoot en melodieus. Dit in tegenstelling tot de
onheilspellende en huiveringwekkende passages in Les Djinns ‘de geesten’, die de orkestleden op het puntje van hun stoel doen zitten! Het is werkelijk prachtig georkestreerd! Schicksalslied van Brahms begint lieflijk, maar dan slaat het noodlot toe… Na de pauze de 1e symfonie van Tsjaikovski, waarin de invloed van de Russische volksmuziek herkenbaar is. Het componeren ervan bracht Tsjaikovski op de rand van een zenuwinstorting, maar hijzelf bleef het altijd zijn mooiste werk vinden!